Terug naar EHAM Inbound Planner



Handleiding




Inleiding

De EHAM Inbound Planner is een web based tool, met als doel de inbound stromen richting Schiphol inzichtelijk te maken. Dit inzicht ondersteunt de besluitvorming met betrekking tot het openen/sluiten van een secundaire landingsbaan, activeren ACC Oost etc.





Overzicht

Aan de bovenzijde van de pagina is de huidige (zulu-) tijd zichtbaar, en de verwachte aantallen inbounds in de eerstvolgende drie blokken van elk een uur.


In de grafiek zijn de inbounds zichtbaar gedurende de eerstvolgende 90 minuten, in blokken van vijf minuten. Het nulpunt geeft de IAF weer, dus een vlucht verdwijnt uit het overzicht wanneer deze de TMA is binnengevlogen. Via de 'radio buttons' onder de grafiek kun je kiezen voor een 'stacked' weergave: alle inbounds worden gestapeld in één balk. De alternatieve weergave is een balk per IAF. In de stacked weergave is ook een (oranje) threshold zichtbaar. Hierover later meer.


Onder de grafiek worden alle inbounds in tabellen weergegeven. Ook deze zijn met een radio button samen te voegen tot een tabel. Deze tabellen bieden in ieder geval het vliegtuigtype als extra planningsinfo.


Noot: afhankelijk van de (persoonlijke) configuratie kan de weergave verschillen.





Configuratie

Via het menu zijn een aantal aspecten van de EHAM Inbound Planner te configureren. Deze hebben alle betrekking op de weergave van de pagina. Dit zijn persoonlijke keuzes, die met behulp van cookies op een device worden bewaard.


Display table:Toon de tabel boven ('top') of onder ('bottom') de grafiek, of helemaal niet ('no').
Display graph:Toon een staafgrafiek ('bar') of schakel de grafiek uit ('no'). De optie 'line' heeft nog geen functie.
Planning horizon:De x-as van de grafiek loopt tot 60, danwel 90 minuten.
Round ETA in table:De ETA in de tabel wordt weergegeven per minuut, danwel afgerond op vijf minuten.
Display ETA=0 in grey:Geef inbounds die zeer dicht bij de IAF vliegen (inclusief een holding) grijs weer ('yes') of zwart ('no').
Threshold:Plaats de oranje threshold lijn op 2/3/4 inbounds per 5 minuten.
Max value V-axis (stacked):Kies de maximale waarde voor de verticale as (Y-as). NB: wanneer het aantal inbounds in een blok van 5 minuten deze waarde overschrijdt, zal deze waarde automatisch 'meegroeien'.
Max value V-axis (non-stacked):Kies de maximale waarde voor de verticale as (Y-as). NB: wanneer het aantal inbounds in een blok van 5 minuten deze waarde overschrijdt, zal deze waarde automatisch 'meegroeien'.




Gebruik

In principe moeten we met een volledige ATC bezetting gezamenlijk in staat zijn een continu aanbod van twee inbounds per vijf minuten af te handelen op één landingsbaan. De oranje threshold geeft deze waarde weer (alleen in de stacked weergave), en is gebaseerd op een landingsinterval van vijf mijl, een landingssnelheid van 140 knopen, en een kleine marge. Onderstaande afbeelding illustreert een dergelijk verkeersaanbod.





Wanneer het aanbod in een speciek blok van vijf minuten boven de threshold uitstijgt, hoeft dat geen probleem te zijn, zolang het over-aanbod 'uitgesmeerd' kan worden over rustigere blokken (kort) na de piek. In onderstaand voorbeeld kan de piek die over 30-40 minuten wordt voorzien, in principe eenvoudig worden weggewerkt in de 15 minuten daarna.





Echter, wanneer het aanbod gedurende langere tijd boven de threshold uitstijgt, betekent dat simpelweg dat dit aanbod niet binnen de TMA verwerkt kan worden, de enkele landingsbaan is daarbij de voornaamste beperking. De SUP kan in voorkomend geval besluiten inbounds te laten holden, danwel een tweede landingsbaan te openen. In onderstaande grafiek is een dergelijke piek zichtbaar vanaf minuut 30.





In bovenstaand voorbeeld komt bijna al het verkeer van één IAF, zoals bij een city-pair event. Bij overige events is het verkeer meestal meer verdeeld over de IAF's (zie onderstaand voorbeeld).


Omgekeerd wordt ook een afname van de drukte tijdig zichtbaar.


NB: Op het Dutch VACC forum staan concrete criteria, bijvoorbeeld voor het openen van een secundaire landingsbaan.


NB: De EHAM Inbound Planner geeft enkel vluchten weer die airborne zijn. Dit betekent dat vluchten uit (bijvoorbeeld) Londen en Frankfurt 'plotseling' verschijnen, met een vrij korte ETA.





Werking

Net als de EHAM Gate Planner maakt ook de EHAM Inbound Planner gebruik van een PHP script dat elke minuut op de achtergrond draait. Dit script berekent de ETA vanaf de huidige positie tot de voor die vlucht relevante IAF, en schrijft de berekende ETA weg in de database. Hier zit overigens een (kleine) onnauwkeurigheid in: een route is immers zelden een rechte lijn, terwijl het script daar wel vanuit gaat. Voor de doeleinden van deze tool is die afwijking te verwaarlozen.


De 'frontpage' toont de data uit de database, en ververst zichzelf elke dertig seconden. De grafiek wordt gemaakt met behulp van een javascript library van Google.






EHAM Inbound Planner History

Met de EHAM Inbound Planner History kun je het laatste event terugkijken. Het is een doorlopende animatie, waarbij elke minuut in Euroscope twee seconden zichtbaar is. Deze aniatie kan - bijvoorbeeld samen met een log van Euroscope - worden gebruikt om bepaalde besluiten te evalueren.


Dit onderdeel is op basis van 'best effort': het is niet zeker of, wanneer en hoelang een specifieke animatie online zichtbaar is.






Terug naar EHAM Inbound Planner